poniedziałek, 9 grudnia 2013

Przepis na świąteczne wypieki - ciasteczka świąteczne

Postanowiłam zrobić w tym roku świąteczne ciasteczka, tym razem zakupiłam fajne foremki do nich w DUKA w cenie 19,90 zł. Wpierw wydała mi się cena bardzo wygórowana za takie foremki, ale faktycznie, przy wykrawaniu ciasteczek forma trzyma idealnie kształt, nie odgina się pod wpływem dociśnięcia do powierzchni, ładnie się odrywa od ciasta. Jednym słowem foremki świąteczne cena warte były zakupu. W sklepie troszkę było mi przykro, że nie ma całej gwiazdki w nich, choć malutkiej - ale przy pierwszym podejściu do wykrawania szybko zrozumiałam dlaczego. Otóż jak zostają małe powierzchnie ciasta - to taka wąska gwiazdka jest idealna! Przepięknie się wpasowuje. 

Odnalazłam pierwszy przepis jaki się podjęłam zrobić kilka lat temu. Niestety pierwsze ciasteczka wyszły w ogóle nie słodkie, takie mało kruche. Dobre były, ale po pierwszym dniu leżenia w pojemniku traciły swoje właściwości. Nie wiem, co źle zrobiłam, ale nie wyszły tak jak te, które robiłam kilka lat temu za pierwszym razem. Porzuciłam więc ten przepis i zaczęłam szukać takiego, który spełni moje oczekiwania.  Znalazłam w necie taki:

Ciastka piernikowe

Składniki:

30 dag mąki pszennej (2 niepełne szklanki mąki IKEA)
2 łyżeczki kakao
2 łyżeczki przyprawy do piernika
1 łyżeczka proszku do pieczenia
10 dag masła (gdzie 1 płaska łyżeczka masła to 1,5-2,5 dag = w sumie 2 łyżki masła)
5 łyżek miodu płynnego
1 żółtko
30 dag cukru pudru

Przygotowanie:

Do miski przesypać mąkę, kakao, przyprawę do piernika, proszek do pieczenia, cynamon. Dodać masło, żółtko, miód, aromat pomarańczowy. wymieszać, posiekać (jeśli robimy na stolnicy) i wstawić wyrobione ciasto do lodówki na ok 60 min. Musi się schłodzić. Po wykrawaniu ciasteczek piec w temp. 180 stopni przez 10 minut.

Wykrawanie:
Ciasto sprawia wrażenie, że za chwilę się porwie. Jednak przy wałkowaniu, ważne jest by dociskać wałek do ciasta i lekko przesuwać - wtedy fajnie się zlepia.

Moja modyfikacja składników:
(przygotowanie jest analogiczne, wpierw to co suche, potem to co mokre, dokładnie wyrobić).

Składniki:

30 dag mąki pszennej (2 niepełne szklanki mąki IKEA)
2 łyżeczki kakao 
2 łyżeczki przyprawy do piernika
1 łyżeczka proszku do pieczenia
10 dag margaryny KASIA (gdzie 1 płaska łyżeczka masła to 1,5-2,5 dag = w sumie 2 łyżki masła)
5 łyżek miodu płynnego
1 całe jajko
30 dag cukru pudru

Teraz ciasto się chłodzi, więc zobaczymy co wyjdzie, jak zacznę wałkować i wykrawać. A i nie podsypuję ciasta mąką przy wykrawaniu. Ciasto powinno się pięknie zlepiać i być plastyczne.





Zdjęcia upieczonych ciastek zamieszczę zaraz poniżej. Teraz zabieram się za wykrawanie, gdyż ciasto chyba wystarczająco mi się schłodziło.

Ciasteczka wyszły ekstra, kruche i chrupkie. Lukier gotowy mi się zważył tylko, więc część jest lukrowana standardowym lukrem robionym z cukru pudru (15 dag) i wrzącej wody (2 łyżeczki).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz